Maanden wachten op een rolstoel

Gehandicapten en mensen die langdurig ziek zijn in de regio Amersfoort zijn de dupe van een falende dienstverlening van rolstoel- en scootmobielleverancier Welzorg. Klanten krijgen volgens de gemeenten uit de regio niet op tijd de hulpmiddelen die zij nodig hebben, en dreigen nu een boete te geven aan Welzorg. Dit meldt het AD.

Het bedrijf komt al vanaf het begin van de samenwerking met de gemeenten op 1 januari 2016 allerlei gemaakte afspraken niet na. Welzorg levert hulpmiddelen in de vorm van rolstoelen en looprekken in de gemeenten Amersfoort, Soest, Leusden, Bunschoten, Nijkerk en Baarn. Klanten moeten soms maanden wachten op hun aangevraagde hulpmiddel, en wanneer ze het bedrijf bellen moeten ze soms uren aan de lijn blijven hangen.

De regiogemeenten zijn al sinds juni 2016 in gesprek met het bedrijf om de problemen aan te pakken. Uit een recente brief van het college aan de gemeenteraad van Amersfoort, blijkt dat hier nog niet voldoende mee gedaan wordt. Marketingdirecteur Ella van den Berg van Welorg laat weten dat het bedrijf wel prioriteit heeft gegeven aan de regio Amersfoort, zodat klanten daar sneller hun hulpmiddel kunnen krijgen. De gemeenten dreigen nu ook met een boete, om Welzorg achter de broek te blijven zitten. Het bedrijf geeft echter aan de situatie niet op korte termijn op te kunnen lossen.

Welzorg kent een geschiedenis van kritiek vanuit meerdere gemeenten in Nederland. Er zijn dan ook vragen waarom de regio Amersfoort uitgerekend voor Welzorg heeft gekozen. Marly Klein, wethouder van Nijkerk: “Ik heb daar maar één antwoord op. Welzorg heeft de aanbesteding gewonnen. Het bedrijf voldeed aan alle kwaliteitseisen. Dat valt nu toch tegen.”

Door: Redactie Nationale Zorggids