Logo_logo_geynwijs

Sinds 1 januari 2015 is de gemeente verantwoordelijk voor ondersteuning aan ouderen, kinderen, jongeren en mensen met een (arbeids)beperking. De gemeente formuleert het beleid en Geynwijs voert dat uit. Bij Geynwijs kunnen inwoners terecht met vragen op het gebied van onder andere welzijn, meedoen, zorg, jeugdhulp en wonen. Onder Geynwijs fungeren de Sociale Kaart (website), de (vijf) Geynwijspunten en de Stichting Geynwijs, waarin professionals opereren in sociale wijkteams.

Onderzoek
Een nieuwe organisatie, een nieuwe manier van werken in tijden met veel veranderingen. Inwoners krijgen ondersteuning op maat en dat betekent soms dat de ondersteuning anders is. Dat is voor iedereen wennen.
 
Na ruim een jaar is de balans opgemaakt met als belangrijkste vragen: hoe is het opstartjaar verlopen? Welke bijdrage is geleverd aan de doelstellingen? En wat zijn de ervaringen van de inwoners van Nieuwegein? Dimenses en Berenschot onderzochten dat in opdracht van de gemeente Nieuwegein en stichting Geynwijs aan de hand van aan een evaluatieonderzoek, onder:
 
  • inwoners van Nieuwegein (tweeduizend ingevulde enquêtes)
  • inwoners die contact hebben gehad met Stichting Geynwijs (zevenhonderd ingevulde enquêtes)
  • de medewerkers van Geynwijs
  • Professionals en vrijwilligers van organisaties die contact hebben met Stichting Geynwijs (driehonderd ingevulde enquêtes).
Om tot een verdieping te komen van de resultaten is met een aantal inwoners en professionals doorgepraat. Een begeleidingscommissie met leden uit de gemeenteraad zijn nauw betrokken geweest bij de opzet en het proces rondom de evaluatie. Naast dit onderzoek hield ook de SP een onderzoek. Ook deze resultaten zijn meegenomen in het onderzoek en het formuleren van de aanbevelingen.
 
De onderzoeksgegevens en de acties die het college op basis van deze gegevens wil ondernemen zijn donderdag 7 juli aan raads- en commissieleden gepresenteerd en besproken. De presentaties zijn down te loaden via het Raadsinformatiesysteem (ris.nieuwegein.nl/663). Dinsdag 12 juli nam het college hierover een besluit.
 
Een samenvatting van de uitkomsten van het onderzoek en acties ter optimalisatie
De Geynwijspunten
Bevindingen
 
  • De ontvangst en hulp door de medewerkers van de Geynwijspunten worden als zeer vriendelijk ervaren.
  • De vragen die bij de Geynwijspunten gesteld worden vragen meer aandacht dan verwacht.
  • De afstemming tussen de punten en de stichting laten te wensen over de dienstverlening verschilt per punt.
  • De punten worden beperkt bezocht.
 
Acties ter optimalisatie
 
  • De Geynwijspunten worden onderdeel van de stichting
  • De Professionals van de sociale wijkteams van de stichting Geynwijs gaan de punten bemensen voor twee dagdelen per week.
  • De punten gaan onderdeel uit maken van brede informatiepunten.
 
De digitale sociale kaart www.geynwijs.nl
Bevindingen
 
  • De meeste mensen die de site bekeken, konden vinden wat men zocht
  • De toegankelijkheid en duidelijkheid vragen om verbetering
 
Acties ter optimalisatie
 
  • Er komt een nieuwe versie van de digitale sociale kaart waarin je in minder stappen bij de juiste informatie komt, die beter omschreven is.
 
Stichting Geynwijs
Bevindingen
 
  • Het merendeel van de inwoners vindt dat Stichting Geynwijs zorgvuldig is omgegaan met haar privacy en gegevens
  • De huidige structuur met directeur bestuurder en beperkte ondersteuning is niet toekomstbestendig.
  • De formatie van Geynwijs is onvoldoende, waardoor professionals een hoge werkdruk ervaren, de bereikbaarheid niet is zoals wenselijk en onvoldoende ruimte is voor innovatie en ontwikkeling.
  • Er ontbreken afspraken over het kwaliteitsniveau van dienstverlening en de samenwerking met de gemeente.
  • Het ontbreekt aan een eenduidige werkwijze en een automatiseringssysteem dat de werkprocessen goed ondersteunt.
  • Geynwijs is nog onvoldoende bekend in Nieuwegein
 
Acties ter optimalisatie
 
  • De overgang van een bouw fase naar een verstevigingsfase vraagt om een ander soort directie. Er komt een nieuwe interim directeur en extra ondersteuning.
  • De formatie aan professionals en ondersteuning wordt uitgebreid, zodat ruimte komt voor verbetering deskundigheid , opleiding en intervisie
  • Er worden prestatieafspraken gemaakt tussen gemeente en Geynwijs
  • Er wordt een automatiseringssysteem ingeregeld (WIZ portaal)
  • Verbetering werkprocessen en formats en zorgdragen voor eenduidigheid
  • Uitbreiding informatievoorziening aan de hand van brochures en informatie via www.geynwijs.nl en publicaties in het Nieuwegeinse Huis- aan huisblad.
 
Onderzoeksrapport
Het onderzoeksrapport is op te vragen bij Nico Kersten. Zie zijn gegevens onderaan dit artikel.
 
Quote Hans Adriani
Na de bouwfase fase gaat Geynwijs werken aan versteviging. Het college zet in op drie aandachtspunten:
 
  1. Optimalisering bedrijfsvoeringsprocessen, door uitbereiding van formatie en investeren in kennis en kunde.
  2. Verbinding tussen Geynwijs, haar inwoners en haar professionals door te werken aan zichtbaarheid en bouwen aan relatie.
  3. Innovatie
 
Meer informatie
Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel, dan kunt u contact opnemen met Nico Kersten. Hij is op werkdagen bereikbaar via 06-15 85 16 62 of stuurt u een mail aan: n.kersten@nieuwegein.nl