Logo_meander_medisch_centrum

Volgens Patiëntenfederatie Nederland zijn de gevolgen van het conflict tussen het Meander Medisch Centrum en zorgverzekeraar VGZ niet de schuld van een van deze twee partijen. De situatie is namelijk een gevolg van marktwerking in de zorg, aldus Thom Meens van de federatie. Dit meldt het AD.

Mensen die verzekerd zijn bij VGZ kunnen sinds juli rekenen op een extra wachttijd van zes weken, omdat hun zorgverzekeraar te weinig zorg heeft ingekocht. Patiënten voelen zich gedupeerd en uiten hun ongenoegen op de sociale media. Het Meander verwijst patiënten met klachten door naar het zorgadvies- en bemiddelingsbureau van VGZ, waar zich tot nu toe al 250 mensen hebben gemeld.
Volgens VGZ-woordvoerder Karen van Rijsewijk heeft die dienst iedereen in staat gesteld zich te laten behandelen in een ander ziekenhuis.

Volgens de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) valt beide partijen weinig te verwijten. VGZ voldoet aan haar zorgplicht door andere behandelplekken te zoeken voor haar cliënten. Wel stelt de NZa dat het Meander haar conclusie over het ontoereikende budget vrij vroeg heeft genomen. Het komt immers niet vaak voor dat een maatregel als deze al na een halfjaar wordt genomen. Het Meander laat echter weten dat ook zijn aan hun zorgplicht voldoen, op basis van de doorleververplichtafspraak die zij met VG hebben gemaakt.

Door: Redactie Nationale Zorggids