Langere wachttijden Meander door conflict met zorgverzekeraars

Veel zorgverzekeraars, waaronder VGZ, CZ, ASR, ONV, Eno en Zorg en Zeker zijn verzeild geraakt in een conflict met het Meander Medisch Centrum in Amersfoort. Als gevolg hiervan komen klanten van deze zorgverzekeraars op een wachtrij van soms wel zes weken bij het ziekenhuis. Dit meldt het AD. 

Deze wachtrij wordt door het ziekenhuis bewust ingesteld voor patiënten die zijn aangesloten bij de zorgverzekeraars, om te voorkomen dat het ziekenhuis zorg levert die niet betaald wordt. De zorgverzekeraars hebben namelijk te weinig medisch-specialistische zorg ingekocht waardoor een overschrijding van het budget nu dreigt.

Bij lange wachttijden raadt het ziekenhuis patiënten aan om contact op te nemen met het bemiddelingsbureau van de zorgverzekeraar. De zorgverzekeraars verwijten het ziekenhuis echter de genomen maatregel. Volgens hen blijkt uit hun cijfers niet dat het budget direct overschreden zal worden. Gezien het Meander wel maatregelen heeft genomen, geven de zorgverzekeraars aan er wel alles aan te doen om tot een oplossing te komen.

Zorgverzekeraar VGZ verbaast zich over de maatregel van de langere wachttijden, waarmee het ziekenhuis verschil maakt tussen patiënten van verschillende zorgverzekeraars. Zij wil liever met het Meander om de tafel gaan om te kijken hoe het budget wel toereikend gemaakt kan worden.

Het Meander benadrukt dat de veiligheid van de patiënten niet op het spel staat. Als er enig vermoeden is van een spoedgeval, dan kan de patiënt terecht, ongeacht de zorgverzekeraar.

© Nationale Zorggids