Logo_ah_logo

De dementietraining die medewerkers van de Albert Heijn in Woudenberg hebben gevolgd, blijkt een succes te zijn.  De eerste training in Nederland, die door Alzheimer Nederland werd verzorgd, werd gegeven aan het personeel van de AH in Doorn, waarna Woudenberg volgde. Dat meldt De Woudenberger. 

Eigenaar Dhr. Van den Tweel heeft zijn enthousiasme na de eerste dementietraining in Doorn overgebracht op de rest van zijn personeel, waaronder dat van het filiaal in Woudenberg. De cursus is bedoeld om beter om te kunnen gaan met het gedrag van dementerende ouderen. Rust, geduld en vriendelijkheid zijn de sleutelwoorden waar aandacht aan wordt besteed.

Problemen met afrekenen, iets kwijt zijn of producten niet kunnen vinden, komen dagelijks voor in de supermarkt. Ook de vernieuwingen zoals de invoering van scanners, is voor ouderen lastig. Zij vinden het prettiger om boodschappen te doen zoals ze gewend zijn. Medewerkers van de AH in Woudenberg weten nu hoe zij ouderen het best kunnen helpen. Uiteindelijk gaat het erom dat de dementerenden zo lang mogelijk zelf hun boodschappen kunnen blijven doen.

Naast directe ondersteuning tijdens het boodschappen doen, zorgt het supermarktpersoneel er ook voor dat familie van de dementerenden op de hoogte gehouden wordt over eventuele ontwikkelingen in het gedrag. Vaak komen de eerste signalen van dementie tot uiting in de supermarkt, bijvoorbeeld bij het betalen.

Voor meer informatie over dementietrainingen van Alzheimer Nederland kan contact worden opgenomen met Ineke de Kruijf, coördinator Voorlichting bij Alzheimer NW-Veluwe, via telefoonnummer 06-84182661. Vragen kunnen per mail gesteld worden via voorlichtingnwveluwe@gmail.com.

Door: Redactie Nationale Zorggids