Veel klachten over geleverde scootmobiels in gemeente Zeist

Ouderen en gehandicapten met een scootmobiel zijn niet tevreden over de geleverde apparaten.

Belangenvereniging Gehandicapten en Patiënten Platform Zeist zegt veel negatieve geluiden te horen over het bedrijf dat de scootmobiels levert. Dit meldt het AD.

Marco Spies heeft voor zijn 88-jarige vader een scootmobiel geregeld via de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO). Het apparaat heeft echter al drie keer foutmeldingen gehad waardoor deze onbruikbaar werd, terwijl zijn vader volledig afhankelijk is van de scootmobiel.           

Jos Sprenkels van de belangenvereniging is bang dat er veel meer van dit soort gevallen zijn. Hij is van mening dat er meer gedupeerden zijn dan het aantal officiële klachten dat is ingediend. Hij vermoed echter dat mensen bang zijn dat als ze teveel klagen, ze bij een volgende aanvraag minder goed geholpen worden.

Sprenkels is met name teleurgesteld in de rol van de gemeente. Zij moet een strakker toezicht houden op de levering van hulpmiddelen voor mensen die dit nodig hebben. Er zouden sancties moeten worden opgelegd aan Kersten wanneer de problemen niet op de juiste manier worden opgelost.

Kersten Hulpmiddelenspecialist wil vooralsnog niet reageren op de situatie. De gemeente daarentegen geeft aan de klacht zeer serieus te nemen. Zij geeft aan het belangrijk te vinden om minder validen zo zelfredzaam mogelijk te maken. Daarnaast geeft de leverancier volgens de gemeente Zeist aan, dat de scootmobiels technisch in orde zijn, maar dat technische mankementen natuurlijk altijd voor kunnen komen.

© Nationale Zorggids