Normal_vragen_3

De gemeente Oudewater heeft in het tweede kwartaal van 2016 een cliëntervaringsonderzoek gehouden over de kwaliteit van Wmo en Jeugdhulp. Al met al geven de inwoners aan tevreden te zijn. Het resultaat van het onderzoek is deze week naar de gemeenteraad gestuurd. Dat meldt de gemeente Oudewater. 

Wat betreft Wmo is er onderzoek gedaan naar het contact, de kwaliteit van de ondersteuning, het effect van de ondersteuning, het keukentafelgesprek en het ondersteuningsplan. De inwoners blijken tevreden over het contact met het Stadsteam, ze voelen zich serieus genomen en vinden dat ze snel geholpen worden. Verder blijkt dat voor de meeste inwoners de ondersteuning bijdraagt aan de zelfredzaamheid een dat ze dankzij de hulp een betere kwaliteit van leven ervaren. Dit sluit aan bij de resultaten van het onderzoek in 2015.

Daarnaast kwamen er twee aanbevelingen uit het onderzoek naar voren. In de eerste plaats moeten inwoners systematisch en structureel beter geïnformeerd worden over de mogelijkheid van onafhankelijke cliëntondersteuning. In de tweede plaats moet de functie van het ondersteuningsplan, waarin inwoners de zorgaanvraag doen, duidelijker zijn.

Voor de Jeugdhulp is onderzoek gedaan naar de toegankelijkheid van voorzieningen, de uitvoering van de hulp en de effecten van de ondersteuning. De uitkomsten wordt echter alleen als signaal gezien, omdat de opkomst te laag is om representatieve uitspraken te doen. Jongeren en hun ouders zijn positief over het effect van de ondersteuning, daardoor gaat het beter op school en kunnen jongeren beter voor zichzelf opkomen. Daarnaast draagt de hulp ook bij aan de zelfredzaamheid. Ouders missen soms echter informatie over hoe de hulp wordt betaald en hoe het proces van beschikking tot de start van de hulp verloopt. Tot slot geven respondenten aan dat de afstemming tussen jeugdzorgorganisaties verbeterd kan worden.

Door: Redactie Nationale Zorggids