Normal_zorg

De resultaten van het onderzoek naar de cliëntervaring voor Wmo in Soest zijn bekend en geven een positief beeld van de dienstverlening en de geboden hulp bij Wmo-vragen. Zo geeft 83 procent van de respondenten aan dat zij tevreden is met de dienstverlening van de gemeente. Dat meldt de gemeente Soest.

Ook is een ruime meerderheid (84 procent) tevreden over de hulp die hen is geboden. Cliënten zijn eveneens tevreden over het effect van de ontvangen ondersteuning op hun zelfredzaamheid en participatie. Cliënten zeggen zich door de ondersteuning beter te kunnen redden (82 procent) en een betere kwaliteit van leven te hebben (74 procent).

De gemeente is blij met deze start omdat de onderzoeksresultaten duidelijk maken hoe de dienstverlening en geboden hulp zo goed mogelijk kunnen aansluiten bij de behoefte van cliënten. Wel benadrukt de gemeente dat aan dit eerste onderzoek slechts 428 respondenten hebben deelgenomen.

In de komende periode wordt naar aanleiding van de resultaten gewerkt aan drie onderwerpen. Ten eerste het vergroten van de bekendheid om cliëntondersteuning in te zetten. Ten tweede worden de mogelijkheden onderzocht om de hoge eigen bijdrage als struikelblok voor cliënten te kunnen oplossen. Ten slotte het verbeteren van de communicatie door het optimaliseren van de werkprocessen van de gemeente.

De gemeente heeft sinds 2015 taken van het Rijk gekregen, onder andere voor de Wmo en jeugdhulp. De gemeente Soest wil weten hoe inwoners de dienstverlening in het sociaal domein en de geboden hulp ervaren, worden ervaringsonderzoeken voor Jeugdhulp en Wmo uitgevoerd. Het onderzoeksrapport ‘Cliëntervaring Wmo in Soest’ (over 2015) is in augustus 2016 afgerond. Cliënten werden gevraagd naar twee verschillende aspecten. Hoe waardeert men de dienstverlening en hoe tevreden is men over de oplossing die geboden is. 

Door: Redactie Nationale Zorggids